Se
împlinesc 92 de ani de la un accident petrecut într-o gară
oarecare, de pe linia Ploieşti-Buzău; un eveniment care şi-a câştigat o
notorietate de moment, prin şocul şi durerea provocată familiilor
victimelor, dar care a intrat în istorie prin urmările sale: o anchetă
efectuată în perioadă l-a considerat drept unic vinovat de accident pe
muncitorul responsabil cu manevrarea acelor de macaz, pe numele său de
familie Păun. Cu trecerea timpului, sintagma aceasta, „acarul Păun”, a
ajuns să desemneze persoana considerată ţap ispăşitor al greşelilor şi
nepriceperii celor mari – cei cu funcţii înalte şi bani, adevăraţii
responsabili, care nu plătesc decât foarte rar sau deloc pentru
vinovăţii evidente.
În
era preindustrială, accidentele nu aveau gravitatea celor induse de
puternica industrializare a secolului al XIX-lea. Accidentele,
catastrofele erei preindustriale erau fenomene produse, în general, de
natură: incendii, inundaţii, grindină, fulgere etc. Numărul victimelor
era redus, iar oamenii priveau aceste evenimente, în general rare, cu o
anumită resemnare, ca fiind un dat al lui Dumnezeu . Un bun exemplu al acestei percepţii este Enciclopedia lui Diderot, apărută între 1750-1765, care consemna în dreptul cuvântului accident faptul că acesta era un sinonim al coincidenţei , neavând semnificaţiile din zilele noastre.
Accidentele feroviare, percepute iniţial ca nişte pedepse divine
Revoluţia
industrială şi, în special, apariţia căilor ferate aveau să provoace o
modificare radicală a semnificaţiei cuvântului, aducându-l la
accepţiunea prezentului, cu observaţia că oamenii secolului al XIX-lea,
în ciuda optimismului lor provocat de progresul tehnologic, priveau la
început tehnologia prin prisma unor spaime ancestrale, a superstiţiilor
unui Ev Mediu încheiat de curând. Aşa se face că, iniţial, accidentele
feroviare au fost percepute de cele mai multe ori ca o pedeapsă divină,
în care distrugerea era rezultatul sfidării lui Dumnezeu de către om
prin ,,drăceştile invenţii”; acestea ar fi avut şi o natură demoniacă , pe care o arătau în momentul producerii marilor catastrofe; acest amănunt a fost consemnat şi în Enciclopedia Căilor Ferate,apărută la Paris, în 1844, unde, pe nouă pagini, subiectul accidentelor era
privit ca un indicator negativ al progresului tehnologic, demonstrând
că toate lucrurile făcute de om nu sunt perfecte, ci, mai ales, pasibile
de a produce accidente .
Undeva
spre 1880-1890, când calea ferată, trenul devin părţi ale cotidianului,
percepţia societăţii privind tehnologia şi accidentele se schimbă,
acestea fiind acceptate ca fenomene rare, impredictibile şi, mai ales,
violente, prin numărul mare de vieţi curmate ori pagubele uriaşe pe care
le produc. Cu toate acestea, de fiecare dată când au loc asemenea
evenimente, vechile temeri şi percepţii cu iz medieval reapar, ca şi cum
le-am avea înscrise în zestrea noastră genetică. Orice mare catastrofă –
fie că se numeşte scufundarea Titanicului, incendiul şi prăbuşirea
Zepelinului, explozia navetei Challenger ori primul incident feroviar
produs în 1830, chiar în momentul inaugural al istoriei căii ferate –
trezeşte emoţii şi atitudini sociale pe tot globul, iar difuzarea rapidă
a informaţiei contribuie din plin la aceste trăiri. Foarte importantă
se dovedeşte a fi şi utilizarea imaginii unor accidente în picturi,
filme sau fotografii, stârnind emoţii puternice şi temeri: dacă mi s-ar fi întâmplat mie? Dacă eram eu acolo?
Superstiţii: viteza mare va ucide călătorii
Istoria
căilor ferate începe, paradoxal, cu un accident; şi nu oricum, ci unul
mortal. 1830, linia Liverpool-Manchester: un personaj important, adică
preşedintele Camerei de Comerţ, pe numele său William Huskisson, s-a
apropiat prea mult de trenul care efectua o manevră şi a fost lovit de
locomotivă, fapt care i-a cauzat moartea . Acest moment a general spaime teribile în societatea britanică şi nu numai, alimentând superstiţii şi prejudecăţi.
La 1830, călătoria pe calea ferată inducea călătorilor o senzaţie de violenţă şi potenţială distrugere .
Prea multă adrenalină pentru o generaţie de oameni, nu cu mult diferită
de calmul şi serenitatea înaintaşilor trăitori în patriarhala lume
preindustrială. Acum se naşte comparaţia căilor ferate cu un proiectil
ori un glonţ, care ucide spaţiul şi timpul, şi tot acum apare şi
anxietatea produsă doar de gândul că oricând, pe timpul călătoriei,
există iminenţa producerii unui accident; nervozitatea e agravată şi de
faptul că omul nu poate controla maşina aflată în mişcare .
Superstiţiile, precum cea care spune că viteza mare a trenului va ucide
călătorii, imaginarul privind locomotivele care scot flăcări, fum,
precum dragonii ori creaturile iadului ,contribuie din plin la alimentarea temerilor călătorilor.
Lamartine
e realist: „Domnilor, să conştientizăm, civilizaţia este şi un câmp de
luptă unde mulţi mor pentru cucerirea şi progresul tuturor”
Societăţile
de asigurări şi lumea medicală nu rămân nici ele insensibile la acest
fenomen, după ce guvernele impun reglementări stricte companiilor
feroviare privind siguranţa călătorilor pe calea ferată. Numeroasele
accidente produse între 1830-1880 pun personalul medical în situaţia de a găsi explicaţii şi de a efectua cercetări de pionierat (cerute,
în cele mai multe situaţii, de către companiile de asigurări, nevoite
să suporte daunele cauzate de acidentele feroviare) asupra unor fenomene
puţin cunoscute la vremea respectivă: traumele şi şocurile psihice
apărute în urma accidentelor. Oricum, din considerente pecuniare, multă
vreme traumele psihice nu au fost recunoscute ca parte a daunelor
produse de accidentele feroviare. În plus, rămâne memorabilă afirmaţia
cinică a unui poet (de la care te-ai aştepta la o anume sensibilitate),
care declară în parlamentul francez, după unul dintre primele şi
răsunătoarele accidente produse în această ţară „Domnilor, să conştientizăm, civilizaţia este şi un câmp de luptă unde mulţi mor pentru cucerirea şi progresul tuturor” .
Poetul era Lamartine – iar o astfel de atitudine ne relevă unul dintre
argumentele care au determinat societatea europeană să-şi depăşească
spaimele şi să meargă înainte. În fond, aşa cum a spus Kipling, „transportul este civilizaţie”.
Cauze ale accidentelor de pe meleaguri româneşti
Documentele
elaborate de CFR în primele trei decenii de exploatare au sintetizat
câteva dintre cauzele accidentelor produse în spaţiul românesc; dincolo
de câteva particularităţi ale unor regiuni ale globului, inventarul de
cauze rămâne general valabil, la noi şi aiurea, chiar dacă nu are
pretenţia exhaustivităţii. O
statistică privind accidentele feroviare din perioada 1895-1902
a identificat următorii factori care au generat deraierile trenurilor:
calea ferată (ruperea de şine, defecte ale şinelor, inundaţii, îngheţ);
materialul rulant (defectarea materialului rulant, decalarea roţilor);
greşelile personalului în timpul executării serviciului (neatenţia
mecanicului de locomotivă, manevre greşite, viteză prea mare, manevre
interzise, lăsarea acelor de macaz întredeschise sau aşezate pe linie
falsă, manevrarea acului în momentul trecerii trenului, defecţiuni ale
instalaţiilor); diverse (accidente cu cauze nedeterminate, călcări de
animale, fenomene meteorologice, prăbuşiri de poduri etc).
Să fie România țara celui mai mare dezastru feroviar?
Pentru primul secol de existenţă a căilor ferate, un top al accidentelor
soldate cu zeci sau sute de morţi şi răniţi ne arată următoarea
situaţie, dar şi un mare paradox: cele mai multe victime sunt consemnate
în secolul al XX-lea, când, în principiu, tehnologia feroviară era mult
mai performantă decât cea a pionieratului. Aşadar:
- Ciurea, România, 13 ianuarie 1917, coliziunea a 6 trenuri în gară, 600-1000 de morţi.
- Saint Michel de Maurienne, Franţa, 12 decembrie 1917, deraiere de pe linie, 540 morţi.
- El Virillo, Costa Rica, 14 martie 1926, deraiere de pe un pod, 248 morţi.
- Gretna Green, Scoţia, 22 mai 1915, coliziune trenuri, 227 morţi.
- Beloeil, Canada, 29 iunie, 1864, deraiere de pe un pod, 99 morţi.
- New York, SUA, 1 noiembrie 1918, deraiere de pe linie, 93 morţi.
- Ashtabula, Ohio, SUA, 29 decembrie 1876, pod prăbuşit , 92 morţi.
- Niigata, Japonia, 3 februarie, 1922, avalanşă, 87 morţi.
- Hammond, Indiana, SUA, 22 iunie 1918, coliziune trenuri, 86 morţi.
- Chatsworth, Illinois, SUA, 11 august 1887, prăbuşire pod, 84 morţi.
O
inventariere a accidentelor feroviare produse pretutindeni pe glob
poate releva, desigur, multe alte clasamente, realizate după criterii
spectaculoase, pe care, din raţiuni de spaţiu, nu le putem reda aici.
Vintileanca, 2 iulie 1923
Cum a intrat în istorie acarul Păun
În
societatea românească, accidentele feroviare au apărut imediat după ce
statul a construit, cu mari eforturi, o reţea care să răspundă nevoilor
coagulării unităţii naţionale, a pieţei economice, dar şi a societăţii
româneşti. Frecvenţa accidentelor, cel puţin pentru perioada primului
secol feroviar, nu a fost una foarte mare, iar memoria colectivă a
păstrat puţine amintiri ale unor asemenea evenimente.
Aşa
se face că un accident de talia celui de la Ciurea, din 1917, care,
prin numărul mare al victimelor, a fost o tragedie de proporţii, este
mult mai puţin cunoscut decât accidentul de pe linia Ploieşti-Buzău,
care a proiectat cu mult succes şi pentru multă vreme mitul ţapului
ispăşitor – acarul Păun în mentalul colectiv românesc.
Publicaţiile ceferiste au contribuit la conturarea mitului acarului: „robii drumului de fer, iar nu funcţionari”
Aflat
la baza piramidei corpului feroviarilor români, acarul a fost unul
dintre personajele anonime, care şi-a asumat condiţia umilă,
exercitându-şi cu prisosinţă datoria, chiar dacă pe seama sa au fost
lansate vinovăţii, reale ori fictive, sau anecdote. El a fost corolarul
şi chintesenţa ceferistului, fiind o treime – funcţionar al statului, o
treime – servitor al şefului gării şi o treime – ţăran nevoit să îşi
asigure existenţa prin activităţi agricole. Paradoxul este că acestui om
administraţia CFR i-a lăsat o răspundere însemnată, aceea de a veghea
siguranţa călătorilor.
În
timp, acarul a devenit un personaj care, în societatea românească, a
fost mitizat şi poziţionat sub zodia ţapului ispăşitor, fiind de multe
ori asociat unui clişeu al omului cinstit, care munceşte din greu.
Condiţiile grele de viaţă şi de muncă ale acestei categorii profesionale
au fost aduse în prim-plan prin intermediul publicaţiilor ceferiste,
care, încă de la începutul secolului al XX-lea, au contribuit la
conturarea mitului acarului. În 1906, un ziar ceferist scria despre
acar:„Săracul ţi-e mai mare mila când îl vezi în timpul frigului...
ghemuit lângă macaz adăstând ore întregi sosirea trenului... apoi unde
mai pui serviciile particulare pe care le fac şefilor de gară care le
răpesc şi puţinul timp de repaos... Aşa că acestora li s-ar putea mai
bine zice robii drumului de fer, iar nu funcţionari”
Ion Păun. Fişă biografică
Despre
acarul Ion Păun nu avem prea multe date, nici măcar o fotografie.
Ziarele interbelice şi cele câteva articole scrise pe această temă în
ultimele decenii l-au privit doar ca pe o neînsemnată rotiţă într-un
mecanism uriaş. Mizele contemporaneităţii lui Ion Păun au vizat
miniştri, directori CFR, partide şi lideri politici; astăzi nu ne
raportăm la el decât din perspectiva „ţapului ispăşitor”.
O
fişă biografică a acarului Păun Ion ne arată că s-a născut în 1880,
într-o familie de ţărani din comuna Jugureni, judeţul Buzău (comună
aflată astăzi în judeţul Prahova). Ion a absolvit o şcoală de scurtă
durată la Buzău şi, în anul 1906, a fost angajat ca acar la staţia
Vintileanca. Tată a patru copii, el şi-a făcut conştiincios datoria de
angajat al statului până la accidentul din 2 iulie 1923, care avea să-i
asigure nefericita posteritate. La cinci zile după eveniment, acarul s-a
predat autorităţilor, care, după ce l-au pus să participe la
reconstituire, l-au închis pe
întreaga durată a procesului; ulterior, prin sentinţa pronunţată, a
executat câţiva ani de închisoare. S-a stins din viaţă în 1934, curând
după eliberare. La o lună după moartea sa a fost achitat, iar statul ar
fi trebuit să plătească urmaşilor acarului o sumă de bani. Familia a
fost marcată teribil de întâmplarea nefericită: la un an după moartea
lui Ion Păun, a decedat şi soţia; se spune că moartea ei subită fusese
provocată de bucuria aflării veştii că soţul său fusese declarat
nevinovat. În anii ’70, Marius Mircu a scris o proză scurtă, „Acarul Păun”,
bazată pe articolele din presa anului 1923 şi pe propria anchetă
desfăşurată în Vintileanca (comuna Săhăteni, judeţul Buzău), Jugureni şi
Ploieşti, unde mai trăiau în acea perioadă copiii acarului. Mărturia
acestuia a consemnat că familia s-a simţit pur şi simplu stigmatizată de
eveniment. Nemaiavând nicio fotografie a acarului, urmaşii acestuia au
furnizat date contradictorii, iar mormântul acestuia din cimitirul de la
Jugureni nu se mai cunoştea.
Accidentul din gara Vintileanca
În
ziua de 2 iulie 1923, un tren accelerat care venea de la Bucureşti şi
se îndrepta spre Iaşi s-a ciocnit, în staţia Vintileanca, în jurul
orelor 11:00, cu un tren de marfă, provocând moartea a 60 de oameni şi rănirea a peste 100 persoane,
aşa cum anunţau iniţial ziarele. Nefericitul accident ar fi fost cauzat
de faptul că acarul nu a observat că acul macazului, manevrat pentru a
trece un tren de marfă pe altă linie, s-a defectat şi nu s-a închis, iar
trenul de persoane, intrat cu viteză în gară, a fost îndrumat tot spre
linia unde se afla trenul de marfă, ciocnindu-se de acesta.
Totuşi,
dimensiunile impresionante ale accidentului au avut la bază un cumul de
cauze şi circumstanţe nefericite. Iată: pentru că avea o întârziere de
cinci minute, mecanicul trenului de persoane a plecat rapid din gara
Mizil, intrând la locul accidentului cu o viteză de 50 km/h. O viteză
mai mică ar fi făcut ca evenimentul să fie unul minor şi poate fără
victime. Rezultatul coliziunii a fost distrugerea a şase vagoane ale
trenului de marfă şi, cel mai grav, a două vagoane de clasa a III-a, a
unui vagon poştal şi a unuia de bagaje din garnitura trenului accelerat.
Distrugerea celor două vagoane de călători – supraaglomerate, ca toate
trenurile timpului – a avut drept consecinţă principală numărul mare de
morţi şi răniţi. Între aceştia, numeroşi săteni şi numeroşi soldaţi,
care călătoreau cu trenul respectiv.
O bandă de hoţi a jefuit morţii şi răniţii, amplificând dramatismul situaţiei
După
producerea accidentului, acarul (ca şi ceilalţi angajaţi ai staţiei CFR
Vintileanca) a fugit; motiv pentru care el a fost socotit din prima
vinovat – de ce să fi fugit dacă nu se simţea cu musca pe căciulă?
Drama a fost amplificată şi de cruzimea unei bande de hoţi din zonă
care a jefuit morţii, dar şi victimele aflate încă în stare de şoc şi
incapabile să schiţeze vreun gest de apărare. Evenimentul a stârnit
vâlvă în societatea românească. La faţa locului au sosit autorităţi,
medici, ziarişti din Prahova, Buzău, Bucureşti, iar când trenul cu
răniţii de la Vintileanca a ajuns în Gara de Nord, însuşi Carol, prinţul
moştenitor, a venit să-i încurajeze pe răniţi
Peisajul
sinistru al accidentului, depunerea cadavrelor într-o magazie,
poveştile traumatizante ale supravieţuitorilor, zvonurile despre acarul
beat care s-ar fi sinucis după ce fusese alergat de călători,
fotografiile de la locul accidentului, înmormântarea comună a victimelor
în apropierea gării, participarea rudelor celor decedaţi, a ministrului
Lucrărilor Publice, Traian Moşoiu, a episcopului de Buzău, care a şi
oficiat slujba comună – toate acestea au fost pe larg relatate de o
presă avidă după senzaţional, într-o perioadă a anului, vara, când nu se
prea întâmplau evenimente deosebite. De aceea, toată vara lui 1923,
presa a tratat pe larg, cu acribie, tragicul eveniment.
O comisie de anchetă stabileşte mai multe categorii de vinovăţii
O
asemenea catastrofă – pe larg mediatizată – nu putea rămâne fără
urmări; cineva trebuia să plătească. Durerii, indignării, emoţiilor şi
nevrozelor puternice, calculelor meschine ale unora sau altora trebuia
să li se ofere o explicaţie; şi neapărat un vinovat.
Guvernul
a ţinut o şedinţă dedicată subiectului Vintileanca, în care s-au luat
următoarele măsuri: crearea unei comisii de anchetă, formată din patru
directori ai CFR, care să prezinte un raport asupra accidentului;
despăgubirea răniţilor şi a familiilor celor decedaţi, dar şi suportarea
cheltuielilor de înmormântare; vizite ale miniştrilor la spitalele unde
erau internaţi răniţii.
Raportul comisiei a fost remis presei sub forma unui comunicat, care a
consemnat trei cauze/vinovăţii principale ale producerii accidentului:
neglijenţa personalului CFR de la staţia Vintileanca (acarul Ion Păun,
care nu a verificat faptul că macazul respectiv nu s-a închis bine, acul
fiind defectat; şeful gării, plecat de la post şi aflat în calitate de
călător în chiar trenul cu pricina; un impiegat, un frânar, mecanicul
locomotivei trenului de călători); starea jalnică şi vechimea
infrastructurii; călătorii care s-au înghesuit pe acoperişurile şi
tampoanele vagoanelor.
Sancţiunile
aplicate de CFR în urma anchetei au fost următoarele: acarul Păun a
fost destituit şi deferit justiţiei, care l-a condamnat la închisoare;
frânarul trenului de marfă a fost, la rândul său, destituit şi deferit
justiţiei; mecanicul locomotivei trenului de călători a fost amendat şi
sancţionat cu neavansarea pe o perioadă de doi ani; impiegatul de
mişcare şi şeful gării Vintileanca au fost destituiţi.
Ţinta gazetelor: ministrul Lucrărilor publice şi directorul CFR
Presa
vremii s-a declarat însă nemulţumită de rezultatele anchetei oficiale –
probabil şi în lipsa altor evenimente care să distragă atenţia de la
tragedie. „Dimineaţa”, „Universul” şi chiar şi „Neamul Românesc” prin
vocea lui Nicolae Iorga s-au pronunţat categoric în favoarea
nevinovăţiei bietului acar, subliniind că acesta a fost mai degrabă
ţapul ispăşitor în acest caz. Nu e vinovat nenorocitul acar; vina e în putregaiul administraţiei acestei ţări – iată laitmotivul publicaţiilor vremii.
Astfel,
în intervalul iulie-octombrie 1923, presa a acţionat în două direcţii,
exercitând un adevărat bombardament asupra cititorilor, asupra opiniei
publice: pe de o parte, nevinovăţia acarului Ion Păun, prezentat drept
victimă a sistemului, iar pe de altă parte, numeroasele probleme ale
sistemului feroviar, reprezentat de ministrul Lucrărilor publice şi de
către directorul CFR.
„De n-ai apă şi lumină,/ Tot Păun este de vină./ Când n-ai pâine şi tutun,/ Vinovat e tot Păun”
Utilizarea
unor expresii precum „Asasinatul de la Vintileanca” sau propunerea de a
se ridica în acest loc un monument în memoria victimelor accidentului,
pe care să fie trecute şi numele miniştrilor şi directorilor CFR,
publicarea a numeroase anecdote, caricaturi, pamflete, avându-l ca
personaj negativ pe ministrul lucrărilor publice – „N-am eu dragă
nici o vină/Conştiinţa mi-e senină/Şi-mi mângâi discret amarul/Anchetând
am rezultatul/Că acolo, vinovatul/ E ori acul, ori acarul”
– au micşorat vinovăţia acarului; pentru cei mai mulţi, el a devenit un
veritabil simbol, o victimă a sistemului, care plătea pentru păcatele
şi incompetenţa celor de sus. Semnificative în acest sens sunt şi
următoarele versuri, apărute în „Dimineaţa”: „Sunt Ion Păun
acarul,/Rudă bună cu dricarul./Toate merg în astă ţară,/Numai acele din
gară,/Au defect;/Şi ca efect/Lumea tabără pe mine,/Iar guvernul, de
ruşine,/Scrie, s-afle tot regatul,/ Că... doar eu sunt vinovatul./ De
n-ai apă şi lumină,/ Tot Păun este de vină./ Când n-ai pâine şi tutun,/
Vinovat e tot Păun“.
Într-o
caricatură apărută în acelaşi ziar, acarul Păun, invitat de directorul
închisorii să iasă, întreabă dacă este eliberat; i se răspunde că nu:
trebuie să se ducă în locul unui alt hoţ, care furase ceva de la
Ministerul de Finanţe şi nu avea cine să îi ţină locul.
Eliberarea
din închisoare, achitarea şi moartea relativ rapidă a acarului au
contribuit din plin la conturarea imaginii de nevinovat pus să răspundă
pentru toate tarele societăţii. S-a acreditat inclusiv ideea că nici
măcar n-ar fi fost la post; c-ar fi fost pe câmp, să păzească animalele
şefului de gară...
Astăzi,
biografia nefericită a acarului e aproape necunoscută, iar durerea
provocată de pierderile umane ale accidentului s-a stins. Că acarul a
avut o vinovăţie nu încape nicio îndoială. Faptul că a fost singurul
care a plătit, printr-o pedeapsă severă, iar mai marii sistemului –
ministrul Lucrărilor publice şi directorul CFR – n-au păţit nimic a
generat un val de simpatie şi solidaritate vivazi de el; povestea sa a
traversat istoria şi, odată cu ea, şi credinţa bine întipărită în
mentalul colectiv că întotdeauna, în orice circumstanţe, ţapul ispăşitor
va fi omul simplu, personificat de acarul Păun.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu